آشنایی با یک ته‌چین متفاوت | غذایی با اصالت از کویر مرکزی ایران + طرز تهیه

ته‌چین گرمساری، یکی از غذا‌های اعیانی مناطق مرکزی ایران است و بدون اغراق یکی از لذیذترین ته‌چین‌های گوشتی است که در داخل ایران درست می‌شود.
آشنایی با یک ته‌چین متفاوت | غذایی با اصالت از کویر مرکزی ایران + طرز تهیه
کد خبر : ۶۲۹۵۵

خبرگردون | همین ابتدا باید گفت که هر تصویری از ته‌چین دارید را از ذهن پاک کنید؛ چراکه هم‌اکنون با ته‌چینی آشنا خواهید شد که شباهتی به ذهنیت‌های شما ندارد.

ته‌چین گرمساری، یکی از غذا‌های اعیانی مناطق مرکزی ایران است و بدون اغراق میل کردن آن مخصوصا در آب و هوای گرمسار ، از لذیذترین تجربه های شما از ته‌چین‌های گوشتی است که در داخل ایران درست می‌شود.

در برخی از شهر‌های کویری نزدیک تهران مانند گرمسار یا شاهرود، ته‌چین را با تغییراتی جزئی در طرز تهیه ته چین ، درست می‌کنند. برای مثال در شاهرود، دور قابلمه ته‌چین اسفناج و بادمجان با طعم جادویی گردغوره و ته‌دیگ سیب‌زمینی یا کدو حلوایی و گاهی لبو می‌چینند.

در گرمسار هم در مهمانی‌ها و مراسم های بزرگ گوشت گوسفند را درسته، در پارچه توری پیچیده و لای برنج در دیگ می‌گذارند. گوشت این نوع ته‌چین حتماً باید خام باشد و لای پلو بخارپز شود.

آشنایی با یک ته‌چین متفاوت | غذایی با اصالت از کویر مرکزی ایران + طرز تهیه

در ادامه طرز تهیه ته‌چین گوشت گرمساری را برای شما توضیح خواهیم داد:

  • برنج
  • گوشت تازه گوسفندی
  • نان
  • پیاز بزرگ
  • زعفران دم‌کرده غلیظ
  • کشمش
  • ادویه مخصوص: نمک، دارچین، پودر گوجه خشک، گرده غوره، گرده لیمو، فلفل، پودر زیره هرکدام ۱ قاشق مرباخوری (دارچین ۱ قاشق چای‌خوری)

طرز تهیه ته‌چینی بی‌نظیر

نمی توان ادعا کرد که این غذا، یک شام ساده یا یک غذای سریع و راحت است؛ اما زحمت پخت آن به طعمش می ارزد. گوشت را به‌صورت ورقه‌های نازک برش بزنید و به اصطلاح ریش‌ریش کنید. سپس آن را در مقداری فلفل سیاه و قرمز، پودر پیاز و پودر پاپریکا و دو عدد پیاز نگینی خردشده بزرگ بخوابانید و حداقل ۸ ساعت برای مزه‌دارشدن به آن فرصت دهید.

برنج و کشمش را به‌صورت جداگانه خیس کنید. برنج را به‌همان صورت تهیه ته‌چین معمولی در آب‌جوش ریخته و همین که دانه برنج ترک برداشت، آن را آبکش کنید و کف قابلمه مقداری روغن بریزید.

وقتی روغن کمی داغ شد، کف قابلمه مقداری نان بچینید و برنج آبکش شده را روی نان‌ها بریزید. حالا گوشت مزه‌دار شده را به‌صورت خام روی برنج‌ها بریزید و سپس به آن زعفران دم‌کرده اضافه کنید؛ آن‌هم به مقدار زیاد. برای طعم بهتر در آخر می‌توانید روی لایه نخست ادویه پلویی و حتما نمک بریزید. سپس بقیه برنج آبکش شده را روی مخلوط گوشت خام بریزید.

بیشتر بخوانید:

این غذای گیلکی پوست شما را شاداب می‌کند

قابلمه را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و مانند دم‌کردن پلو‌های دیگر عمل کنید. برای اینکه گوشت مغزپخت شود، صبور باشید و شعله گاز را زیاد نکنید. برای این‌که ته‌چین بهتر بخار کند و دم بکشد، نیم فنجان آب جوش روی برنج بریزید و نزدیک به ۴ ساعت به آن فرصت دهید تا کاملاً دم بکشد.
در این فاصله، کشمش‌ها را با کمی روغن حیوانی یا کره تفت دهید و به آن‌ها نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه و یک قاشق چای‌خوری دارچین اضافه کنید. در یک ساعت پایانی پخت ته‌چین، کشمش‌های سرخ‌شده را روی برنج بریزید. 

برای طعم بهتر می‌توانید پیاز کاراملی شده را با کشمش مخلوط کنید؛ و در انتها آن را روی ته‌چین بریزید و سپس سرو کنید.

نوش جانتان

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر